سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

خبر... خبر...

در خوارى دنیا نزد خدا بس که جز در دنیا نافرمانى او نکنند و جز با وانهادن دنیا به پاداشى که نزد خداست نرسند . [نهج البلاغه]

 RSS 

کل بازدید ها :

87469

بازدیدهای امروز :

1

بازدیدهای دیروز :

11


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من


لوگوی من

خبر... خبر...


 اوقات شرعی


لوگوی دوستان




 لینک دوستان

فهم(مهدی مدنی)
امیدوار


اشتراک

 


نوشته های قبلی

زمستان 1383
پاییز 1383


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

حسن علی مدنی تاریخ دوشنبه 83/9/9 ساعت 3:31 عصر

امام صادق(ع): خداوند تمام کارهای مسلمان را به خود او واگذار کرده و در اختیارش قرار داده است ولی به او اختیار نداده که خود را ذلیل و خوار نماید.
کافی / ج ،۵ ص ۶۳
نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد
چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد



حسن علی مدنی تاریخ دوشنبه 83/9/9 ساعت 3:21 عصر

فردا برگزار می شود
رایزنی  همسایگان عراق در تهران
نخستین  نشست  وزیران  کشورهای  همسایه  عراق  از امروز  به مدت  دو روز در تهران  برگزار می شود.
علی  اصغر احمدی  معاون  امنیتی  و انتظامی وزارت  کشور و مسئول  ستادبرگزاری  نشست  وزیران  کشورهای  همسایه  عراق  با اعلام  این  مطلب ، افزود: این نشست  با حضور وزیران  کشورهای  جمهوری  اسلامی ایران ، عراق ، سوریه ، ترکیه ، اردن ، عربستان ، کویت ، مصر و نماینده  کوفی  عنان  دبیر کل  سازمان  ملل برپا می شود.
وی  محورهای  مورد بررسی  را شرایط حاکم  بر عراق ، کنترل  مرزهای  مشترک ، کمک  به  مرزبانی  عراق ، تعامل  کشورهای  همسایه  و دولت  عراق  بیان  کرد.احمدی  گفت : به  ابتکار جمهوری  اسلامی ایران ، مقرر شد اجلاس  وزیران کشورهای  همسایه  عراق  در تهران  برگزار شود.
این  مسئول  وزارت  کشور گفت : وزیران  کشور همسایه  عراق  و مصر همچنین روز چهارشنبه  با سید محمد خاتمی رئیس  جمهوری  دیدار خواهند داشت .
احمدی  افزود: این  نشست  روز چهارشنبه  با صدور بیانیه ای  به  کار خودپایان  می دهد.
معاون  امنیتی  و انتظامی وزارت  کشور به  وجود یک  هزار و ۶۰۹ کیلومترمرز میان  دو کشور ایران  و عراق  اشاره  کرد و گفت : هم  اکنون  مرزبانان  ایران حراست  و حفاظت  از این  مرز مشترک  را برعهده  دارند.
احمدی  گفت : جمهوری  اسلامی ایران  آمادگی  لازم  را برای  آموزش  نیروهای پلیس ، مرزبانان  و حتی  تجهیز مرزهای  عراق  دارد.
وی  همچنین  به  برخی  فعالیتهای  تروریستی  در داخل  عراق  و ضرورت  مبارزه با اقدامات  تروریستی  تأکید و یکی  از موارد مورد بحث  در این  نشست  بیان کرد.
احمدی  اظهار داشت : مبارزه  با اقدامات  تروریستی  در عراق  نیز در پیش نویس  بیانیه  پایانی  نشست  نیز پیشنهاد شده  است .
وی از دیگر موارد در پیش  نویس  بیانیه  نشست  وزیران  کشورهای  همسایه عراق  و مصر تأکید بر استقلال  و حفظ تمامیت  ارضی  این  کشور ذکر کرد.
این  معاون  وزیر کشور همچنین  با اعلام  آمادگی  در کمک  به  بازسازی  عراق گفت : روابط فرهنگی  بین  دو ملت  ایران  و عراق ، نزدیکی  جغرافیایی  و گرایشات و علایق  دو کشور زمینه  حضور ایران  را در بازسازی  عراق  بیشتر می کند.

چاوز از تندیس سیمون بولیوار پرده برداری کرد
007746.jpg
گروه سیاسی: هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا که عصر دیروز در آیین پرده برداری از تندیس سیمون بولیوار آزادیخواه بزرگ آمریکای لاتین سخن می گفت، با تأکید بر این که تهران مروارید ایران است افزود: سیمون بولیوار امروز به تهران آمده تا پیام استقلال و سربلندی آمریکای لاتین را به ایرانیان برساند.
وی با اشاره به این که همه دنیا به آزادیخواهان و مبارزان خویش می بالد، افزود: امروز بولیوار دوباره زنده شده و صدای او در تهران به گوش می رسد و فریاد آزادیش تمامی ملتهای دنیا را مورد خطاب قرار داده است.
رئیس جمهور ونزوئلا با تشریح شخصیت کم نظیر بولیوار، وی را مبارزی نستوه علیه استعمار دانسته و افزود: امروز در سراسر قاره آمریکا بولیوار را به عنوان مبارز ضد استعمار و جمهوریخواه بی نظیر می ستایند و مردم ایران و شهروندان تهرانی باید بدانند
که آرزوهای بزرگ بولیوار که چون اندیشه های دن کیشوت دست نیافتنی به نظر می رسید، امروز سراسر جهان را فرا گرفته است.
رئیس جمهور ونزوئلا افزود: راه بولیوار نه تنها در آمریکای لاتین بلکه در سراسر دنیا ادامه دارد و کارهای ارزشمند او باعث سربلندی، سرفرازی و افتخار مردم آمریکای لاتین است.
007749.jpg
همچنین محمود احمدی نژاد شهردار تهران نیز در این مراسم پرده برداری از تندیس سیمون بولیوار را نماد نزدیکی تمام ملتهای مبارز علیه استعمار دانسته و گفت: بی تردید این تندیس نقطه اتصال تهران و کاراکاس و دیگر پایتختهای آمریکای لاتین خواهد بود و فاصله میان تهران و تمامی شهرهای آمریکای لاتین را آرمانهای ملتهای دو منطقه، دیدار شهروندان، مردم و مقامات دو کشور به پیوندی ناگسستنی تبدیل خواهد کرد.
شهردار تهران با اشاره به این که تاریخ مدافع حرکتهای استقلال طلبانه دولت ها بوده است، افزود: این مبارزات در مناسبات جهان تحولی عظیم ایجاد کرد به گونه ای که سرمشق مبارزات همه آزادیخواهان جهان است.
دراین مراسم مهدی چمران رییس شورای شهر تهران چفیه ای را به عنوان نماد مقاومت و ایثار و از خودگذشتگی بسیجیان جان برکف به هوگوچاوز رییس جمهوری ونزوئلا اهدا کرد و چاوز این چفیه را به گردن آویخت.


حسن علی مدنی تاریخ یکشنبه 83/9/8 ساعت 2:21 عصر


دایی، پروین و دادکان در فدراسیون فوتبال
دیشب علی دایی و علی پروین مهمان محمد دادکان رئیس فدراسیون فوتبال بودند. پس از بحث های پراکنده، رئیس فدراسیون فوتبال که خود یک پرسپولیسی قدیمی است به اتفاق دو پرسپولیسی دیگر در فضایی سرشار از دوستی و مهربانی به گفتگو نشستند تا مشکلات و مسائل پیش آمده را در فضایی آرام و به دور از تنش حل نمایند. دادکان از هر دو طرف قضیه خواست تا به موقعیت خود و نقطه ای که در آنجا ایستاده اند، بیشتر فکر کنند هر نوع حرکتی به شخصیت دو طرف لطمه می زند و هر حرکتی زحمات چندین ساله آنها را لوث می کند. واردشدن به مسئله ای که عاملش اوباشان شناخته شده هستند به صلاح هیچیک نیست.
از محتوای جلسه چندان اطلاعی نداریم، اما این حرکت رئیس فدراسیون را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که این دو ورزشکار شناخته شده ورزش کشورمان در کمال دوستی و رفاقت به زندگی ورزشی خود ادامه دهند.
 
 
 
فوتبال باشگاه های آلمان
اوج بایرن، نزول ولفسبورگ
007629.jpg
بایر مونیخ در یک دیدار پر گل موفق شد ماینتس را شکست دهد. روی ماکای در دقیقه ۴۵ موفق شد سومین گل تیمش را به ثمر برساند.
تیم بایرن مونیخ در یک بازی پرگل ودر روزهایی که در اوج بسر می برد با نتیجه چهار بردو تیم ماینتس را از پیش رو برداشت تا همچنان در صدر جدول باقی بماند.این موفقیت بایرن در زمانی رخ داد که ولفسبورگ رقیب این تیم بازهم در خانه شکست خورد. بایرن مونیخ با این پیروزی امتیازاتش را به ۳۲ رساند.در این بازی کلودیو پیزارو (۸۴) مهمت شول (۳۵) ماکای (۴۵) و بالاک ۸۸ گلهای این تیم را به ثمر رساندند.در دقیقه ۸۳ این دیدار وحید هاشمیان سرانجام فرصت بازی پیدا کرد و به مدت ۷ دقیقه به جای زی روبرتو وارد بازی شد.گلهای ماینتس توسط باباتس (۸۴) و وبر (۹۱) به ثمر رسید.در سایر بازی های این هفته لورکوزن با دو گل در زمین روستوک به پیروزی رسید. هامبورگ بدون مهدوی کیا سه بر یک گلادباخ را شکست داد. کایزرسلاترن با سه گل که یکی از آنها توسط فریدون زندی به ثمر رسید از سد فرایبورگ گذشت.
هرتابرلین نیز در یک بازی جذاب و برتر سه بر دو در زمین ولفسبورگ به برتری رسید. وردربرمن قهرمان فصل پیش با دو گل از سد دورتمند گذشت و بوخوم نیز سه بر یک نورنبرگ را مغلوب کرد.



حسن علی مدنی تاریخ یکشنبه 83/9/8 ساعت 2:6 عصر

بررسی شرایط سیاسی و امنیتی عراق در آستانه انتخابات
انتخابات در فضای مبهم
 
اایسسدبس
006894.jpg

 
(امیر اشرفی)قرار است نخستین انتخابات عراق پس از سرنگونی رژیم بعث ۳۰ ژانویه سال آینده میلادی (۲۱ بهمن امسال) برگزار شود.این انتخابات از جهات مختلف دارای حساسیت ویژه است.
از سویی در صورت برگزاری بی شبهه این انتخابات می توان آن را به عنوان آزادترین انتخابات این کشور نام برد و از سوی دیگر با این انتخابات در صورت برگزاری مناسب آن وزن نیروهای اجتماعی و سیاسی عراق مشخص خواهد شد.
در طی سالیان گذشته عملاً هیچ فعالیت سیاسی قابل توجهی در عراق وجود نداشته است و به جهت ماهیت دولت بعث عملاً منتقدی در این کشور قادر به زیست در فضای سیاسی نبود اما با سرنگونی دولت صدام اگرچه این کشور به اشغال نیروهای آمریکایی درآمد اما پتانسیل های نهفته در بسترهای اجتماعی عراق قدرت بازآفرینی یافت به گونه ای که در حال حاضر صدها حزب و گروه سیاسی در این کشور فعالیت می کنند و کمیساریای عالی انتخابات عراق حضور ۲۰۰ حزب و گروه سیاسی عراق را برای مشارکت در انتخابات بهمن ماه تأیید کرده است. همچنین پیش بینی می شود تا زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی رقم این احزاب از ۲۵۰ نیز بگذرد. اما باید دید آیا این احزاب می توانند با یکدیگر متحد شده و تشکیل حلقه های سیاسی مؤتلف دهند یا نه.
طی ماه های گذشته دولت موقت عراق برای تأمین شرایط مناسب جهت انتخابات با مشکلات و موانع مختلفی روبرو بود به گونه ای که بسیاری از صاحبنظران سیاسی و حتی نمایندگان سازمان ملل متحد احتمال برگزاری انتخابات را اگر نه نامحتمل اما بسیار سخت می دانستند.
منتقدان ابراز می داشتند که حضور تأثیرگذار آمریکا در عراق، عدم کنترل بخش های متعدد و متنوعی از کشور که در آن شبه نظامیان حاکمیت عملی داشتند به همراه ترورها و خشونت های روزمره مانع جدی برای برگزاری انتخابات است. حتی تعدادی از گروه های عراق مخالف دولت موقت با نامشروع خواندن این دولت، اظهار می داشتند که دولت ایاد علاوی نخست وزیر عراق صلاحیت برگزاری یک انتخابات آزاد را ندارد. به این ترتیب دولت علاوی دست کم در دو جبهه با مشکل مواجه است، نخست مشروعیت و دوم تأمین امنیت.
دولت علاوی برای غلبه بر این مشکل همزمان در هر دو جبهه دست به اقدام زد. سفر نمایندگان سیاسی دولت موقت به نقاط مختلف جهان، برگزاری نشست های مختلف با حضور کشورهای مؤثر جهان از جمله همسایگان عراق و گروه هشت و در نهایت برگزاری نشست شرم الشیخ فارغ از همه فوایدش برای دولت موقت عملاً اقدامی جهت به رسمیت شناختن این دولت بود. اما در داخل مرزها دشواری های پیش روی حکومت عراق بیشتر بود. بسیاری از مناطق این کشور از جمله فلوجه، رمادی، موصل و بسیاری از شهرها و مناطق کوچکتر حتی تا کناره های بغداد عملاً از کنترل حکومت خارج بود.
حکومت علاوی با همکاری نیروهای نظامی آمریکا برای غلبه بر این مشکل راه حل نظامی را انتخاب کرد.
آنها با ادعای مقابله با حملات خشونت بار و محور قرار دادن ابومصعب الزرقاوی، به فلوجه حمله کردند. دولت موقت عراق مدعی بود که فلوجه کانون اصلی خشونت های پرتلفات در عراق است. از این رو با بسیج ده ها هزار نظامی و حمله به فلوجه، این شهر را پاکسازی کرد. این عملیات علاوه بر واکنش های بین المللی موجب بروز اعتراضهای متعددی در داخل عراق شد که مهمترین آنها اعتراض هیأت علمای مسلمان عراق بود که گروهی سنی مذهب است.
در عملیات فلوجه بیش از ۱۵۰۰ نفر به قتل رسیدند و افزون بر ۴۵۰ شبه نظامی عراقی دستگیر شدند. در این عملیات بالغ بر ۶ هزار واحد مسکونی فلوجه ویران شد و مردم این شهر حدود ۲۵۰ هزارنفره عملاً آواره مناطق دیگر شدند.
دولت موقت همزمان با این عملیات و برای برقراری آنچه نظم و آرامش پیش از انتخابات می خواند، به رمادی، موصل، لطیفیه و تعدادی دیگر از شهرهای عراق حمله کرد و حتی شهرک صدر و مناطق مخالف نشین بغداد را نیز طی مراحل مختلف و با عملیات نظامی پراکنده مورد تعرض قرار داد. در حال حاضر دولت موقت عراق نسبت به شیعیان این کشور از اطمینان بیشتری برخوردار است به ویژه آن که از سویی طی ماه های گذشته با حمله تند و خشونت بار نسبت به مقتدا صدر و گروه وی عملاً این روحانی جوان شیعه را به مقابله سیاسی به جای رزم های خیابانی واداشت هر چند که مقاومت شیعیان خود دلیل دیگری بر رفتار اخیر دولت عراق و آمریکا با ایشان است. از دیگرسو علمای بزرگ عراق به ویژه آیت الله سیستانی طی بیانیه های مختلف مدام مردم را به شرکت در انتخابات فرامی خوانند. شیعیان عراق بر این باورند که با توجه به دارا بودن اکثریت نسبی و نیز هماهنگی با مرجعیت عراق قادر خواهند بود در انتخابات بهمن ماه بیشترین آرا و در نتیجه نمایندگان را داشته باشند.به همین دلیل مجموعه شیعیان که ظاهراً به توافق نسبی در مورد فهرست نامزدها رسیده اند اصرار زیادی بر برگزاری به موقع انتخابات دارند.
حکومت موقت عراق در آخرین برنامه های خود قبل از برگزاری انتخابات ضمن تلاش برای تنش زدایی و رسیدن به تفاهم عمیق تر با همسایگان تأثیرگذارش همچون ایران و سوریه طی چند روز گذشته دور جدیدی از دستگیری ها را آغاز کرده است به گونه ای که طی هفته گذشته فقط هشتاد مظنون در عراق، دهها نفر شبه نظامی در کرکوک وبالغ بر یکصد و بیست فعال نظامی و مخالف جنگ طلب حکومت موقت در دیگر نقاط این کشور دستگیر شده اند.
اما با همه این اقدامات حکومت موقت عراق و نظامیان آمریکایی نمی توانند تضمین کنند که انتخابات در این کشور با آرامش و در زمان مقرر برگزار خواهد شد.
در حال حاضر علاوه بر درخواست تعدادی از احزاب سیاسی عراق به ویژه احزاب سنی مذهب برای تأخیر در انتخابات، این کشور هنوز شاهد خشونت های متعدد و روزانه است. براساس شواهد تهدیدات گروه های مسلح مخالف که هم اکنون نیز گسترده است طی ماه های مانده تا برگزاری انتخابات افزایش خواهد یافت به ویژه آن که شبه نظامی هایی که منتسب به گروه های تند روی سنی می باشند طی رویکردی جدید مترصد ترور شخصیت های سیاسی و برجسته حکومت موقت و حتی رهبران مذهبی و سیاسی شیعه هستند که نمونه آن ترور شهید حکیم و تعدادی از اعضای مجلس اعلا و حزب الدعوه می باشند. در هفته گذشته نیز وزیر علوم عراق از یک حادثه تروریستی جان سالم به در برد. از دیگر سو نمی توان مطمئن بود که آمریکا انتخابات کاملاً آزاد در عراق را برتابد چرا که در این صورت، شانس اینکه شیعیان عراق بیشترین آرا را بدست آورند کم نخواهد بود و معلوم نیست آمریکا نسبت به این سناریوی قابل پیش بینی واکنش دمکراتیک داشته باشد.
در حال حاضر مهمترین احزاب عراقی که خود را برای شرکت در انتخابات آماده می کنند عبارتند از:
جنبش  دمکراتیک  آسوریها (مسیحی ) - یونادیم  کانا، پادشاهی  مبتنی  بر قانون  اساسی  (غیرمذهبی ) - شریف  علی  بن  حسین ، حزب  ا...  عراق  (اسلامگرای  شیعه ) - عبدالکریم  المحمداوی ، جنبش  دمکراتیک  مستقل  (غیرمذهبی ) - عدنان  پاچه چی ، حزب  کمونیست  عراق  (غیرمذهبی ) - حامد مجدی  موسی ، حزب  اسلامی عراق  (اسلامگرای  سنی ) - محسن  عبدالحمید، پیمان  ملی  عراق  (غیرمذهبی ) - ایاد علاوی  نخست  وزیر، کنگره  ملی  عراق  (غیرمذهبی ) - احمد چلبی ، تجمع  ملی  عراق  (غیرمذهبی ) - حسین  الجبوری ، حزب  ملی  ترکمن  عراق  (ترکمن ) - جمال  محمد وردی ، سازمان  عمل  اسلامی (اسلامگرای  شیعه ) - ابراهیم  الماتیری ، حزب  الدعوه  اسلامی عراق  (اسلامگرای  شیعه ) - ابراهیم  جعفری  معاون  رئیس جمهوری ، سازمان  حزب  الدعوه  اسلامی عراق  (اسلامگرای  شیعه ) - عبدالکریم  عنیزی ، حزب  فضیلت  عراق  (اسلامگرای  شیعه ) - ندیم  عیسی  جابری ، حزب  دمکراتیک  کردستان  (کرد) - مسعود بارزانی ، حزب  دمکراتیک  ملی  (غیرمذهبی ) - جلال  طالبانی ، مجلس  اعلای  انقلاب  اسلامی عراق  (اسلامگرای  شیعه ) - عبدالعزیز الحکیم ، اتحادیه  اسلامی ترکمن  (ترکمن ) - عباس  حسن  البیاتی ، حزب  امه  (غیرمذهبی ) - سعد صالح  جبر.
نکاتی درباره اولین انتخابات عراق پس از جنگ
رأی دهندگان در این انتخابات ۲۷۵ عضو شورای  ملی  را انتخاب  می کنند که  وظیفه  اصلی  آنان بحث  و بررسی  درباره  قانون  اساسی  جدید عراق  و در نهایت  تصویب  آن است .
شورای  ملی  بر روند جابجایی  دولت  موقت  عراق  با حکومت  جدید این  کشور نیزنظارت  خواهد کرد. دولت  موقت  عراق  ژوئن  گذشته  از سوی  مقامات  مسئول  نیروهای ائتلافی  تحت  امر آمریکا در عراق  و با مشورت  سازمان  ملل  انتخاب  شد. بر اساس قانون  اساسی  جدید، شورای  ملی  این  کشور پس  از مدتی  منحل  شده  و جای  خود را به  پارلمان  جدید عراق  خواهد داد. قرار است  نمایندگان  پارلمان  جدید درجریان  انتخاباتی  که  تا پایان  سال  ۲۰۰۵ میلادی  برگزار خواهد شد، انتخاب شوند.
همچنین ، قرار است  علاوه  بر برگزاری  انتخابات  شوراهای  محلی  در سرتاسر عراق ،در منطقه  خودمختار کردنشین  شمال  این  کشور نیز انتخابات  پارلمانی  برگزارشود.
در این انتخابات تمام  عراقیهای  بالای  ۱۸ سال  می توانند در انتخابات  شرکت  کنند. این  بدان معناست  که  از حدود ۲۶ میلیون  جمعیت  تخمینی  عراق  حدود ۱۵ میلیون  نفرخواهند توانست  در این  انتخابات  شرکت  کنند.تمام  افرادی  که  کارت  معتبرجیره  بندی  داشته  باشند می توانند در رای گیری  شرکت  کنند و تا ۱۵ دسامبرنیز به  آنان  فرصت  داده خواهد شد تا جزییات  ثبت  نام  خود را تصحیح  نمایند. کارتهای  جیره  بندی  یادگار دوران  تحریمهای  سازمان  ملل  علیه  عراق  تحت  سلطه صدام  است .
با توجه  به  این  که  انتخابات  آتی  عراق  یک  رای گیری  ساده  و ملی  است  که حوزه  انتخاباتی  خاصی  ندارد، بنابر این  رای دهندگان  در انتخاب  محل  اخذ رای  مختارند. همچنین  محلهایی  نیز برای  رای گیری  از عراقیهایی  که  در خارج از کشور هستند در نظر گرفته  شده  است . کرسیهای  نمایندگان  پارلمان  به  نسبت  میزان  رای  بدست  آمده  به  آنان اختصاص  خواهد یافت . به  این  ترتیب  چنانچه  فهرستی  از نامزدهای  انتخاباتی بتواند ۲۰ درصد از آرا را کسب  کند می تواند ۵۵ کرسی  پارلمان  را به  خوداختصاص  دهد.این  ۵۵ کرسی  به  ۵۵ نفری  که  در راس  فهرست  مذکور قرار دارندتعلق  خواهد گرفت .
مبارزات انتخاباتی به طور رسمی از ۱۵ دسامبر آغاز خواهد شد و قرار است ناظرانی از کشورهای مختلف در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند.


حسن علی مدنی تاریخ یکشنبه 83/9/8 ساعت 2:1 عصر

جود و بخشش
امیرمؤمنان علی(ع): جود و بخشش آن است که بی درخواست باشد اما آنچه از روی درخواست است، شرمندگی و رهیدن از سرزنش است.
نهج البلاغه
هر آنکه جانب اهل خدا نگه دارد
خداش در همه حال از بلا نگه دارد
حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست
که آشنا سخن آشنا نگه دارد


حسن علی مدنی تاریخ شنبه 83/9/7 ساعت 8:34 عصر

 
آخرین گزارش ها از اجلاس شورای حکام
تغییرات متن پیشنهادی اروپا
رضایت ایران را جلب نکرد
007566.jpg
گروه سیاسی: دو روز گذشته گزارشگران حاضر در محل آژانس بین المللی انرژی هسته ای شاهد تلاش پیگیر دیپلماتهای ایران بودند. نمایندگان اروپا که در ۱۰ روز پیش در تهران براساس توافق پاریس در ازای تعلیق داوطلبانه و موقت غنی سازی اورانیوم قول مساعد جهت عادی سازی پرونده ایران داده بودند پس از حضور در وین زیاده طلبی خود را در قالب ارائه پیش نویس ابتدایی قطعنامه شورای حکام طرح و در آن خواستار تعلیق پایدار غنی سازی و نیز ارائه سریع گزارشی از سوی البرادعی در مورد موارد باقیمانده پرونده ایران شدند.
این پیش  نویس با نادیده گرفتن داوطلبانه  و موقت بودن تعلیق غنی سازی و نیز ویژه نگاه داشتن پرونده ایران با توافقنامه پاریس متعارض بود.اما این پیش نویس با مقاومت جدی طرف ایرانی و نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (NAM) مواجه شد و منجر به سه متن پیشنهادی در طول دو روز گردید و در همین راستا چهارشنبه شب کشورهای جنبش عدم تعهد پس از گفتگو با طرفهای اروپایی متنی را آماده کردند تا به عنوان پیش نویس قطعنامه پیشنهادی نم به شورای حکام ارائه دهند.
در این متن که در ۳ صفحه، ۹ پاراگراف مقدماتی و ۷ بند اجرایی تهیه شد، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با اشاره به گزارش مثبت دبیرکل آژانس بین المللی انرِژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران از تعلیق غنی سازی به عنوان یک اقدام اعتمادساز توسط ایران استقبال کردند و از تهران خواستند به همکاری خود با آژانس بین المللی تا حل شدن تمام مسائل ادامه دهد.
007563.jpg
همچنین این کشورها روز پنجشنبه بیانیه ای را منتشر کردند و در آ ن با اشاره به اینکه اسرائیل تاکنون به عهدنامه ان پی تی نپیوسته است و قصد آن را نیز اعلام نکرده است خواستار فشار و تاکید بر اسرائیل برای پیوستن به ان پی تی جهت رسیدن به خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای شدند.
جنبش غیرمتعهدها با اشاره به همکاریهای ایران با آژانس خواستار بستن پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.
محمد البرادعی مدیرکل آژانس هم روز پنجشنبه در بیانیه رسمی خود در مورد فعالیتهای هسته  ایران به شورای حکام گزارش داد که جز در مواردی مثل باقی گذاردن موضوع آلودگی سطح پایین و هر دو نوع سانتریفیوژ نسبتا مثبت ارزیابی شد، وی  ۳ بار تاکید کرد که تعلیق صورت گرفته از سوی ایران اقدامی داوطلبانه است. او همچنین برخلاف پیش نویس مورد نظر اروپا اظهار داشت که در هنگام مقتضی به شورای حکام گزارش خواهد داد.
پس از اتمام طرح موضوع فعالیت هسته ای کره جنوبی در آژانس عصر روز جمعه پرونده هسته ای ایران به صورت مستقیم مورد بحث اعضای شورای حکام قرار گرفت هر چند تصمیم گیری نهایی به مذاکرات ایران و اروپا وابسته بود. مذاکراتی که تا پایان شب گذشته شش دور از آن، با حضور حسین موسویان، محمدجواد ظریف، محمدرضا البرزی، پیروز حسینی، امیرحسین زمانی نیا و سیروس ناصری از طرف ایران برگزار شد و موجب عقب نشینی اروپا در بعضی از بندهای پیش نویس گردید، هر چند از نظر تیم مذاکره کننده ایرانی پیش نویس ارائه شده هم با توافقنامه پاریس تفاوت دارد.
البرادعی روز گذشته نسبت به توافق ایران و اروپا ابراز خوشبینی کرد. حسین موسویان سخنگوی هیات ایرانی روز گذشته در مصاحبه های متعددی که داشت با تاکید بر ادامه گفتگوها با اروپا افزود: پیشرفتهایی در مذاکرات صورت گرفته و پایتختهای ۳ کشور نیز با برقراری تماسهایی با تهران به رایزنی ادامه می دهند.
وی افزود: ما در بحث تعلیق بر داوطلبانه  و اعتمادسازبودن و الزام آور  نبودن تاکید داریم.
007560.jpg
موسویان اظهار داشت: ما بارها به سه کشور گوشزد کرده ایم که هیچ جمله ای که احتمال سوءاستفاده از آن به عنوان بند ماشه مخفی باشد را نمی پذیریم.
موسویان تاکید کرد: موردی که به عنوان نظر قطعی ایران بیان کردیم این بود که در قطعنامه باید گزارش بعدی دبیرکل از وی نه با عبارت هر چه سریعتر بلکه به هنگام مقتضی در خواست شود. موسویان گفت: در این نشستها توافق پاریس را برای طرف اروپایی یادآوری کردیم و از آنها خواستیم برای ادامه همکاریها پایبندی اروپا به توافقات پاریس و مقررات فنی و حقوقی آژانس ضروری است.
وی همچنین در گفتگو با رویتر خاطرنشان کرد: ایران به تعلیق غنی سازی و فعالیتهای مرتبط کاملا متعهد است.
بیانیه رسمی پکن مبنی بر مخالفت با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و لزوم حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران و نیز تلاش نمایندگان چین در وین برای تغییر کلی بندهای ،۲ ۳ و ۸ پیش نویس اولیه اروپا تلاشهای گروه ۷۷ و گروه غیرمتعهدها را پربارتر کرد.
سرانجام پس از دو روز مذاکره فشرده ای که سه کشور اروپایی طی ده دور گفت وگو با هیات ایرانی و گروه غیرمتعهدها انجام دادند همچنان بر موارد پیشنهادی خود که بیانگر زیاده طلبی آنها بود تأکید نمودند و بر موارد زیر تأکید می نمایند.
۱- الزام آور نمودن تعلیق و نامعلوم کردن مدت زمان تعلیق.
۲- ضرورت اعطای دسترسی اعلام شده از هر محل که آژانس لازم تشخیص داد.
۳- باز گذاردن راهی برای استفاده از مکانیزم ماشه که با گذاشتن کلمه «اقدام اساسی» یا essential در انتهای اقدام داوطلبانه تعلیق غنی سازی عملی می شود و هیأت ایرانی خواستار تعلیق این کلمه به اقدام «مهم» یا important یا تکمیل کننده facilitate می باشد.
بنا به گفته سخنگوی آژانس درصورتی که ایران بر مستثنی کردن ۲۰ سانتریفوژ تحقیقاتی و کار پژوهشی بدون گردش مواد بر روی آنها تأکید داشته باشد اروپایی ها اقدام به ارائه پیش نویس تندتر از پیشنهاد آخر خواهند نمود.
به این ترتیب می توان حدس زد که تأکید اروپا بر این پیش نویس درحقیقت پایان اعتبار توافق پاریس از سوی اروپاست.


حسن علی مدنی تاریخ شنبه 83/9/7 ساعت 7:25 عصر

 7 آذر روز نیروی دریایی مبارک.



حسن علی مدنی تاریخ شنبه 83/9/7 ساعت 7:24 عصر

مانور
زلزله و ایمنی
فردا در مدارس



مدیرکل  دفتر راهنمایی  تحصیلی  وزارت  آموزش  و پرورش ، جزییات  برگزاری ششمین  مانور سراسری  زلزله  و ایمنی  در مدارس  سراسر کشور را اعلام  کرد.
ششمین  مانور سراسری  زلزله  و ایمنی  هشتم  آذرماه  با شرکت  بیش  از ۱۶میلیون  دانش آموز در مدارس  سراسر کشور برگزار می شود.
منوچهر فضلی خانی  روز چهارشنبه  به  ایرنا گفت : در این  مانور دانش آموزان  سه  مقطع  تحصیلی  ابتدایی ، راهنمایی  و متوسطه  به  صورت عملی  و تئوری  با چگونگی  مقابله  با پیامدهای  زلزله  آشنا می شوند.
وی  گفت : دراین  مانور که  حدود ۱۴۰ هزار مدرسه  کشور به مدت  نیم  ساعت  انجام خواهد شد، دانش آموزان  با شیوه های  مقابله  با بلایای  طبیعی  بویژه  زلزله آگاهی  خواهند یافت 




حسن علی مدنی تاریخ شنبه 83/9/7 ساعت 7:6 عصر




ظلم
امام محمدباقر(ع): هر شخصی حقی را پایمال و یا به کسی ظلم کند، غیرممکن است خداوند او را واگذارد، بالاخره او را در جان و مالش کیفر خواهد داد.
وسائل الشیعه / ج ،۱۱ ص۳۳۲

اگر روم زپی اش فتنه ها برانگیزد
ور از طلب بنشینم ، به کینه برخیزد
وگر به رهگذری یک دم از وفاداری
چو گرد در پی اش افتم ، چوباد بگریزد


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com